Agnieszka Polska, 1985
Studia na ASP w Krakowie i Universität der Künste Berlin. Dyplom na krakowskiej ASP u prof. Agaty Pankiewicz w Pracowni Fotografii w 2010 r.
Mieszka i pracuje w Berlinie i Krakowie.
Wystawy indywidualne
– „Pokaz solowy”, Żak Branicka Galerie, Art Basel Statements, Szwajcaria, 2011
– „Gardener's Responsibility”, Georg Kargl BOX, Wiedeń, Austria, 2011
– „Duet “(z Tomaszem Kowalskim), Goldex Poldex, Kraków, 2011
– „Ogród”, BWA Zielona Góra, 2011
– Pokaz solowy, ŻAK|BRANICKA, ABC Berlin, Niemcy, 2010
– „Trzy filmy z narracją”, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, 2010
– „Decades, Kunstmuseum Dieselkraftwerk Cottbus , Niemcy 2010
– „SPLACE”, TV Tower (z Antje Majewski), Berlin, Niemcy, 2010
– „Three Videos with Narration”, ŻAK|BRANICKA, Berlin, Niemcy, 2010
Wystawy zbiorowe
– „Group show”, Federica Schiavo Gallery, Rzym, Włochy, 2011
– „Antje Majewski, The world of Gimel”, Kunsthaus Graz, Austria, 2011
– „Tysiąc lat nowoczesności”, BWA w Tarnowie, 2011
– „Based in Berlin”, KunstWerke Center for Contemporary Art, Berlin, Niemcy, 2011
– „Poszliśmy do Croatan”, Hardware Medien Kunstverein, Dortmund, Niemcy, 2011
– „Pasja ornitologa. O tworzeniu mitu”, CCA Sokół, Nowy Sącz, 2011
– „The Promise”, Galerie Crèvecoeur, Paryż, Francja, 2011
– „Transylwania 2, Arsenał, Poznań, 2011
– „Early Years”, KunstWerke Center for Contemporary Art, Berlin, Niemcy, 2011
– „Vedo Cose Che Non Ci Sono”, przez: Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Rzym, Włochy, 2011
– „Un seminaire a la campagne”, France Fiction, Paryż, Francja, 2010
– „Multiplex, peer to space”, Monachium, Niemcy (kuratorowana przez VVORK), 2010
– „Disobedience”, Lmakprojects, Nowy Jork, USA, 2010
– „Good Old Days”, Aarhus Kunstbygning, Aarhus, Dania, 2010
– „The past is a foreign land”, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń, 2010
– „Anabasis”, Ludwik Grohman Villa, Łódź, 2009
– „Wolność Od-zysku”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2009
– „QU'EST-CE QUE C'EST DEGUEULASSE?”, instalacja w mieście, Wiedeń, 2009
– „Polish landscape”, Contemporary Art Museum, Mińsk, Białoruś, 2009
– „Nie ma sorry”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2008
– „Bewegte Stilleben”, Kunstverein, Poczdam, Niemcy, 2008
– „16 things that may not happen”, Artpol, Kraków, 2007
Agnieszka Polska jest jedną z najciekawszych młodych polskich artystek. Jest także jedną z nielicznych, która w swojej praktyce z taką precyzją i dbałością o formę wykorzystuje media kolażu i filmu animowanego, by przy ich pomocy przepracowywać afekty, sposoby percepcji, ale także budować refleksję nad sztuką i najnowszą historią sztuki, i jej społeczno-politycznymi uwarunkowaniami. Jej niezwykle eteryczne, intuicyjny i budowane obrazem narracje charakteryzuje ciekawe korzystanie z filozoficznego dorobku XX wieku, szczególnie psychoanalizy. Dlaczego jednak zdecydowałam się nominować Agnieszkę Polską w konkursie dla młodych malarzy? Uzasadnieniem mojego wyboru z pewnością może być sposób, w jaki artystka zmierzyła się w jednym ze swoich filmów z twórczością – w której to najpełniej widać konceptualno-malarskie poszukiwania polskiej sztuki lat 60. – Włodzimierza Borowskiego, „Uczulanie na kolor” (2010) powstało w oparciu o czarno-białą dokumentację fotograficzną akcji artysty („8. pokaz synkretyczny”, 1968). Film początkowo utrzymany w charakterze dokumentu, zbudowany został jako spacer po rekonstrukcji przestrzeni prowadzony przez podłożony z offu głos do złudzenia przypominający głos Krystyny Czubówny, lektorki znanej z czytania filmów przyrodniczych. Spacer okiem kamery lekko ślizgającej się po pracach i detalach prac artysty, ich rekonstrukcjach, bądź też impresjach na ich temat, ukazuje z bliska ich materię i fakturę. Lektorka wygłasza kwestie dotyczące biologiczności form Borowskiego, a także przytacza cytat jednej z recenzji, w której porównano obiekty artysty do raf koralowych. Zapewne te metafory inspirowały Polską w wyborze sposobu, w jaki pokazała sztukę zazwyczaj pisaną z wielkiej litery. Tu dzieło Borowskiego zyskało niezwykłą miękkość i sensualność, stało się bliższe temu, co Lucy Lippard określiła mianem „ekscentrycznej abstrakcji”. Taki też jest sposób pracy z medium filmowym Polskiej, która „obraz-afekt” buduje głównie ruchem i czasem jego trwania, niekiedy tylko wmontowując statyczne kadry – swoiste martwe natury, w których bawi się zmieniającym się detalem czy też ostrością. Bardzo ciekawie Polska zderza powagę i tzw. obiektywizm sztuki konceptualnej z większą dynamiką, sensualnością i prywatnością gestu malarza, zmieniając nagle z audialnego kontekstu narrację Czubówny na rytmiczną, rockową balladę, pozostając jednak w obrębie tego samego języka wizualnego. Tym samym artystka wpisała swój pomysł reinterpretacji Borowskiego w projekt krytyczny, który niezwykle mocno akcentuje perspektywę autorki. Podobne emocje wywołuje we mnie przygotowany na wspólną wystawę z Tomaszem Kowalskim film „Duet” (2011), gdzie utrzymana w poetyce filmu drogi opowieść o zagubionych obrzędach polskiej kultury kresowej wpisana została w poetykę bliską pracom szwajcarskiego duetu Fischli &Weiss czy surrealistycznych narracji Mayi Deren, czy najnowszy, pokazywany w ramach Konkursu im. E. Gepperta „How the work is done” (2011). Podobnie jak w impresji na temat „8. pokazu synkretycznego”, artystka sięga po wydarzenie historyczne. Obraz – bardzo oszczędny zbudowano na dwóch przeplatających się poziomach: abstrakcyjnej animacji z wizerunkiem bryły ciekłego szkła – jak informuje nas z offu balansujący na granicy faktu i fikcji lektor – i ludzkiej ręki mierzącej się z materią, czy abstrakcyjnych zbliżeń szklanych obiektów na czarnym tle oraz „werystycznej” paradokumentalnej inscenizacji pracowni rzeźby ASP z 1956 roku, gdzie odbywał się strajk. Artystka nie informuje widza o charakterze wydarzenia, do którego się odwołuje i choć miało ono czysto egzystencjalny charakter dla absolwentów, którzy nie posiadali przestrzeni do swojej pracy twórczej, sprawia, że wierzymy, iż było to wydarzenie par excellence polityczne. I jako takie jawi się ono nam w kontekście wrażliwości, z jaką pracuje z nim Polska, a za nią oko widza redystrybuujące to, co postrzegalne, zmysłowe – by użyć języka Rancière’a – w obrębie historii sztuki rozumianej tu jako społecznie uwarunkowanej dyscypliny naukowej.