Agnieszka Gawędzka, 1982

Studia na ASP w Gdańsku w latach 2003-2008. Dyplom z wyróżnieniem w 2008 r. w Pracowni Projektowania Graficznego prof. Jerzego Krechowicza, specjalizacja Intermedia w pracowni prof. Witosława Czerwonki.

Wystawy indywidualne
Festiwal Cargotopia, Porto, Portugalia, 2010
– „Obyś nie musiała powrócić…”, Klub Winda, Gdańsk, 2009
– „Nikt / Nic / Nigdzie”, ASP Gdańsk, 2008
– „Miłość inspiruje rewolucję”, Galeria Klosz.Art, Gdańsk, 2006

Wystawy zbiorowe
– „Wewnątrz”, CWRDW, Tczew, 2009
Warszawskie Biennale Sztuki Mediów, ASP Warszawa, 2007

Nagrody
– Stypendium Ministra Kultury w roku akademickim 2005/2006, 2006/2007
– Wyróżnienie w konkursie TVP „Dolina Kreatywna” w kategorii multimedia za film „6.35£ per hour”, 2007

 

Agnieszka Gawędzka pisze historię choroby. Kolorowa farba, matryce z linoleum, projekcje wideo, obiekty z fragmentów i odpadków, znalezione zdjęcia - wszystko to wydaje się pochodzić z zatrutego źródła. Lub być po prostu wydłubane paznokciem spod podrażnionej skóry. O swojej chorobie pisze tak: „Kobiety w szczególny sposób uprawiają swoją autodestrukcję, która skupia się bezpośrednio na fizjologii ciała, traceniu krwi. Wychodzi na wierzch to, co uśpione, schowane, zepsute. Zdemolowało mnie moje własne odbicie. Konsekwentnie je niszczę, mierzę się z łuszczącym się naskórkiem, paznokciami, wypadającymi włosami i włosami, których nie akceptuję, obcymi tworami pod skórą, organami upchniętymi w środku, potencjalnymi zwyrodnieniami komórek.” Portretuje też swoje osiedle: „Blokowisko (...) to są inne zabawy w dzieciństwie, w dużym kolektywie. W końcu reprezentuję wyż demograficzny, który nagminnie roznosił w przedszkolu anginę, ospę i owsiki. To są nieobliczalni, stłoczeni sąsiedzi, którzy potrafią nieźle cię nastraszyć, czasem pozostając traumą na całe życie. Blokowisko to złość, z którą trzeba sobie jakoś radzić, gdzieś ją lokować.” W pracy artystki świat zewnętrzny i wewnętrzny - zarówno fizjologiczny, jak i emocjonalny - zostaje rozbity na estetyczne fragmenty i poskładany w nowe całości. Miejsca złożenia, szwy są bardzo wyraźne i stają się ramą nowych konstrukcji. Artystka nie ma wielu złudzeń, a mimo to cieszy ją gra, którą można podjąć z konstrukcją choroby. Pisze: „Nie powiem, często się okłamuję.”
Bogna Burska

Praca przygotowana na 10. Konkurs Gepperta, odnosząca się do kontekstu instytucji kultury.

Instalacja: „Praca wzbogaca”, 2009-2011

Wideo: „Nie potrzebujemy tutaj indywidualistów…”, 2011

„Wszystkie smutki i radości z pracy na inne nazwiska, w miejscu, które aspiruje do miana świątyni sztuki, za pieniądze stosowne do poczucia misji, która powinna mi przyświecać, z ludźmi, którzy widzą świat czarno-biało...”

Agnieszka Gawędzka

Praca wzbogaca, obiekty, instalacja, 2011

 























 

Agnieszka Gawędzka, Nie potrzebujemy tutaj indywidualistów, wideo, 2 min. 54 s., 2011

Agnieszka Gawędzka, Nie potrzebujemy tutaj indywidualistów, wideo, 2 min. 54 s., 2011