Paulina Sadowska, 1985

Absolwentka grafiki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 2009 r. obroniła dyplom z malarstwa pod kierunkiem Jana Gryki, za który otrzymała nagrodę rektora UMCS. Głównie zajmuje się malarstwem, fotomontażem i animacją. Inspiruje się amatorskimi fotografiami z początku XX wieku, baśniami i mitami.

Wystawy indywidualne
– „Wonder Wonder Land”, Bałtycka Galeria Sztuki, Ustka, 2010
– „Sleeping in the Grass”, Galeria Biała, Lublin, 2010
– „Paradise Lost”, Galeria Sandhofer, Innsbruck, Austria, 2009
– „What’s Hidden and Exposed”, Galeria Sandhofer, Innsbruck, Austria, 2009
– „What’s Hidden and Exposed”, Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Lublin, 2009
– „Miś Uszatek - tylko dla dorosłych”, Galeria Kont, Lublin, 2008

Wystawy zbiorowe
– „No Budget Show 3”, Galeria Kordegarda, Warszawa, 2011
– „Biała nad Białą”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2011
– wystawa pokonkursowa IV Ogólnopolskiego Konkursu na Obraz dla Młodych Malarzy im. Mariana Michalika, Triennale Malarstwa, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa, 2010
– „Między abstrakcją a realizmem”, Galeria Dzyga, Lwów, Ukraina, 2010
– wystawa finalistów konkursu „Grolsch Independence Award 2010”, Nowy Wspaniały Świat, Warszawa, 2010
– „Pożegnanie z bajką”, Studio BWA, Wrocław, 2010
– „Sztukmistrze z Lublina”, Galeria Willa, Łódź,  2010
– „Opowieści dziwnej treści”, Galeria Labirynt, Lublin, 2010
– „Orbis Pictus”, Galeria Floriańska 22, Kraków, 2009
– „Czego sztuka szuka w biurze”, Galeria Biała, Lublin, 2009
– „Wystawa prac dyplomowych nagrodzonych przez dziekana i rektora UMCS” towarzysząca festiwalowi filmowemu Dwa Brzegi, Kolegium Sztuk Pięknych, Kazimierz Dolny, 2009
– „Dyplomy artystyczne 2009”, Galeria Biała – Młode Forum Sztuki, Lublin, 2009
– Kolekcja Galerii Sandhofer, Palais Hauser, Innsbruck, Austria, 2009

 

 

Paulina Sadowska w swojej twórczości inspiruje się archiwalnymi fotografiami zwykle z 1 połowy XX wieku. Są to zazwyczaj czarno-białe zdjęcia, związane z niezwykłymi sytuacjami, obrazującymi akty przemocy, fotografie wojenne lub sceny mniej określone, które skrywają tajemnice. Powstające obrazy jednakże nie są prostymi przeniesieniami narracji tam występującymi, wręcz przeciwnie, wszystko, co jest oczywistym reporterskim przekazem fotograficznym, jest przez autorkę pomijane, wymazywane. Pozostaje to, co jest możliwe do namalowania i staje się malarstwem, a nie fotografią. Znika dosłowność przekazu, a w to miejsce pojawia się tajemnicza pustka, coś z pogranicza snu, mrocznych zjaw, surrealistycznych obrzeży, zdarzeń zapamiętanych z dawnych czasów… Paulina Sadowska posługuje się również widokami pejzażowymi odnalezionymi w przepastnych archiwach internetowych. Fotografie stają się bazą, na której autorka projektuje cykle czarno-białych obrazów i animacji (również czarno-białych), takich, jak w cyklach: Sleeping in the Grass czy Wonder Wonder Land. Te monochromatyczne obrazy, pozbawione żywych barw, stają się przekazem atmosfery związanej z wyobcowaniem, pustką lub stanem zagrożenia. Cykle obrazów zestawiane są zwykle z animacją filmową, która aktywuje bardzo mocno system ich odbioru. W swoich filmach autorka w minimalny, nieznaczny sposób wprowadza ruch postaci, form czy przedmiotów. Ulegają one subtelnym przesunięciom, natychmiast wprowadzając inny stan napięcia, powodując zarazem zmianę percepcji obrazów. Pojawia się rodzaj intymnej narracji, wracają bolesne przeżycia, zawiedzione nadzieje, ujawnia się brak jakiejkolwiek optymistycznej przyszłości. W aktualnych realizacjach właśnie animacje wyzwalają taki sam skutek jak we wcześniejszych cyklach podpisy pod pracami, które często odkrywały tajemnice. Zderzenie tych znaczeniowych sytuacji – tego, co widać z tym, co ukryte − jest ważnym wątkiem konstrukcyjnym w malarstwie Pauliny Sadowskiej. Tak jak w cyklu Nie ma jak w domu, w którym artystka malowała dużych rozmiarów monochromatyczne, czarno-białe obrazy domów, gdzie zdarzyły się morderstwa i inne niegodziwości. Jako wizualne przedstawienia nie wyróżniały się niczym od innych domów.
Jan Gryka

bez tytułu, z cyklu Wonder Wonder Land, olej na płótnie, 65 x 100, 2010



bez tytułu, z cyklu Wonder Wonder Land, olej na płótnie, 80 x 100, 2010



bez tytułu, z cyklu  Wonder Wonder Land, olej na płótnie, 100 x 89, 2010



bez tytułu, z cyklu Wonder Wonder Land, olej na płótnie, 100 x 100, 2010


kadr z filmu Wonder Wonder Land, animacja, 2 min. 28 s., 2010