Łukasz Jastrubczak, 1984

W 2009 r. dyplom ASP w Katowicach w Pracowni Nowych Mediów u prof. Mariana Oslislo.

Razem z Krzysztofem Kaczmarkiem współtworzy grupę artystyczną  Krzysztofjastrubczakłukaszkaczmarek.
Gra na perkusji w zespole Ślina oraz na instrumentach klawiszowych w zespole Zima. Mieszka w Krakowie.

Wystawy indywidualne
– „Miraż”, Galeria Sabot, Cluj-Napoca, Rumunia, 2011
– „Wszystkie prace z kołem”, Galeria ZPAF i Ska, Kraków, 2010
– „Tropiki”, Galeria Pies, Poznań, 2010
– „NTSC”, BWA Zielona Góra, 2010
– „Distant Drum”, Art in General, New York, USA, 2010
– „2013”, CSW Kronika, Bytom, 2009
– „White Video”, ŻAK|BRANICKA , Berlin, Niemcy, 2009
– „Film Noir”, CSW Kronika, Bytom, 2008
– „01”, CSW Kronika, Bytom, 2007

Wybrane wystawy zbiorowe
– „Nie na Miejscu”, CSW, Warszawa, 2011
– „Polska Sztuka Współczesna z Kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie” (z Krzysztofem Kaczmarkiem), Ministerstwo Kultury, Warszawa, 2011
– „Body in the Library”, BWA Design, Wrocław, 2010
– „UM Festival”, Uckermarck, Niemcy, 2010
– „Nie pimy”, BWA Zielona Góra, 2010
– „The Dump - Recykling Myśli”, CSW Łaźnia, Gdańsk, 2010
– „Katolicy w Kronice”, CSW Kronika, Bytom, 2010
– „Sekcja Sztuki Nowoczesnej – Alfabet Polski”, BWA Tarnów, 2009
– „Sport dla niewysportowanych”, ZPAF i Ska, Kraków, 2009
– „Under the Bridge”, CSW Łaźnia, Liverpool, Wielka Brytania, 2009
– „Znikanie nad Wisłą”, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2009
– „Książka w sztuce i kulturze polskiej”, Delikatesy, Kraków, 2009
– „Ostatni dzień lata”, Galeria Pies, Poznań, 2009
– „Piekło rzeczy”, CSW Kronika, Bytom, 2009
– „Nie ma sorry”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2008
– „Marian Szpakowski - kontynuacja”, Muzeum Ziemii Lubuskiej, Zielona Góra, 2008
– „Something Must Break”, OFF Festiwal, Mysłowice, 2008
– „Establishment (jako źrodło cierpień)”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2008
– „Godzilla vs. Neoludzie”, Galeria Sektor I, GCK Katowice, 2008
– „We Go Far Beyond”, Galeria Starter, Poznań, 2008
– „Helsinki by Night”, Taik Gallery, Berlin, Niemcy, 2008
– „Manual CC”, CSW Warszawa, Uqbar Berlin, Niemcy, 2008
– „Lighthouse Ankara”, dworzec głowny, Ankara, Turcja, 2007
– „Manual CC”, CSW Kronika, Bytom, 2007
– „Umpolen”, Museums Quartier, Wiedeń, Austria, 2007

Inne działania
– „What’s the difference between Pawel and Wawel”, objazdowy pokaz polskich filmów na Islandii, Islandia (z Krzysztofem Kaczmarkiem), 2011
– „Warsztaty dźwiękowe”, Zachęta, Warszawa, 2011
– „Trzecia piosenka o trójkątach”, performance (z Marcinem Zarzeką), Ve.Sch, Wiedeń, Austria, 2011
– „Tajemnica Statuetki” – pokaz filmu + instalacja (z Krzysztofem Kaczmarkiem), Goldex Poldex, Kraków, 2010

Nagrody
– „Młoda Polska”, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011
– Pobyt rezydencyjny w Art in General w Nowym Jorku, USA, 2009
– Pierwsza nagroda na festiwalu polskich wideoklipow Yach, w kategorii „Inna Energia”, 2008

 

Łukasz Jastrubczak korzysta z różnych mediów (wideo, rysunek, instalacja, muzyka). Jego prace wyróżniają się spójną, holistyczną koncepcją, przekraczającą uwarunkowania techniki, która nie determinuje problemu, ale w dużym stopniu zależy od niego. Jednocześnie prace cechuje oszczędność, pozwalająca zarazem w sugestywny sposób nadać komunikat. Ważnym zagadnieniem w jego sztuce jest szereg problemów, które stawia: zagadnienia tożsamości, nieporozumień, braku niezrozumiałych zjawisk, granica między fikcją i realnością, a także analiza oddziaływania ikon i zjawisk kultury masowej na postrzeganie rzeczywistości. Interesują go też zagadnienia niewidzialności, znikania, efemerycznych „objawień”, szaleństwa. W swoich pracach nawiązuje często do klasycznych dzieł filmowych. Inspiracje stanowią dla niego m.in. kino noir i science-fiction. Formalnie „gra” też z kierunkami sztuki: kubofuturyzmem, suprematyzmem etc. Na pierwszej wystawie „01” (2007) w bytomskiej Kronice Łukasz Jastrubczak pokazał sześcian nawiązujący do wizji komputera Hal z „Odysei kosmicznej” Kubricka. W akcjach z napisami unoszonymi przez balony – „The end” czy „In order of appearence” –artysta nakłada na otoczenie ramę filmu, konfrontując rzeczywistość filmową z „prawdziwą”. W „Sleepwalk” (zdokumentowanym slideshow o zmieniających się w błyskawicznym tempie zdjęciach) Jastrubczak dokonuje autotransgresji strachu. Wchodzi w rzeczywistość, której nie widzi. Oświetla sobie drogę na milisekundę aparatem, który pomaga mu wyznaczyć kierunek i kolonizować rzeczywistość przekładając ją na obrazy czy zdjęcia. Artysta zajmuje się również kręceniem filmów o silnej korelacji ze sferą obrazów np.: w teledyskach o trójkątach czy w nagrodzonym na Yach Festival klipie grupy 100nka. W prezentowanej na wrocławskiej wystawie konkursu Gepperta pracy „Trzecia piosenka o trójkątach” Jastrubczak łączy zainteresowania muzyką i abstrakcjonizmem. Poruszane przez niego trójkąty, wygrywają na klawiszach długie dźwięki, tworząc melancholijną kompozycję z geometrycznych figur. Jak mówi artysta, z typową dla siebie dozą ironii: „jestem zafascynowany trójkątami [śmiech]. Trójkąt ma w sobie niesamowite napięcie […]. Ubierając trójkąty, ukrywam się przed okiem aparatu. Dekonstruuję rzeczywistość widzianą przez aparat, formalnie – dzielę kompozycyjnie obraz – oraz mentalnie, zasłaniając przestrzeń, w której jestem trójkątem. Znikam. Jednocześnie próbuję za pomocą nie dwóch rąk, a trzech, zagrać utwór...”
Stanisław Ruksza


Łukasz Jastrubczak, Góra, rzeźba, tkanina, ukryte przedmioty, wys. 250, 2011



Kubistyczna kompozycja z dzbankiem, rzeźba, drewno, karton, spray, klej, 140 x 60 x 50, 2011



Kubistyczna kompozycja z dzbankiem, rzeźba, drewno, karton, spray, klej, 140 x 60 x 50, 2011

Łukasz Jastrubczak, Trzecia piosenka o trójkątach, instalacja, wideo 4 min. 33 s., loop, 2011