KATALOG

Szczęsny Szuwar

Urodzony 1983r. w Warszawie. Studiował na wydziale Malarstwa Warszawskiej Akademii Sztuk Pieknych w latach 2006/2011. Dyplom z wyróznieniem rektorskim w pracowni Jarosława Modzelewskiego. W latach 2008/2009, 2010/2011 otrzymywał stypendia naukowe. Podczas studiów kilkakrotnie wyrózniany z malarstwa i rysunku. Członek grupy artystycznej Oskar Karaś. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych. Na co dzien zajmuje sie malarstwem, rysunkiem i grafika. Projektuje plakaty, loga, okładki do płyt. Jeden z jego obrazów został sprzedany na aukcji charytatywnej fundacji Synapsis. Od 2010 roku współpracuje z firmą Good Looking studio przy realizacjach malarstwa sciennego-wielkoformatowego. Miłosnik kolei elektrycznej i podrózy pociagiem. Fascynuje go tkanka miejska. Systemy funkcjonowania metra. Pierwiastek natury w społeczenstwie cywilizowanym.

Szczęsny Szuwar tworzy malarstwo tematyczne. Ideą przewodnią, która go zajmuje, wydaje się być opozycja między cywilizacją a naturą. Cywilizację, zwłaszcza we wcześniejszych obrazach, reprezentują maszyny, często pociągi i urządzenia związane z kolejnictwem oraz architektura. Naturę reprezentuje przede wszystkim roślinność, przedstawiana jako anonimowa, skrywająca tożsamość. Natura i cywilizacja nie toczą jednak otwartej walki, raczej w ciszy współistnieją. Motyw ciszy właśnie i przyczajonego uśpienia wyraźnie wychodzi na pierwszy plan w pracach najnowszych. Tajemnicze niedookreślanie wizerunku oraz upodobanie do ciemnych tonów bliskich czerni wskazuje jakby mroczną tajemnicę. Możliwe, że jest nią naturalna tendencja do ekspansji wszystkiego co istnieje, którą Szczęsny Szuwar wyraża w formie pochłaniania jednych elementów obrazu przez drugie. Możliwe, że chodzi tu o nieciągłość formy jaką autor kreuje malując rozbiórkę domu, ścinanie drzewa, które domowi zagraża czy portretując liście nadjedzone przez szkodniki. Poszczególne kompozycje, oszczędne formalnie i proste w konstrukcji jakby celowo unikają jasno sformułowanej diagnozy, stawiają raczej pytania intrygują i rodzą w widzu wątpliwości.
Odnoszę wrażenie, że autor odrabia lekcję malarstwa własnego profesora, Jarosława Modzelewskiego i próbuje posunąć się o krok dalej w obrazowaniu traktującym naturę jako odzwierciedlenie aktywności człowieka. Szczęsny Szuwar, podobnie jak Modzelewski, używa w swoim malarstwie dość rzadko stosowanej techniki malarskiej: tempery żółtkowej na płótnie. Tempera wymusza na malarzu warsztatową dyscyplinę w realizacji planów obrazu, dając w zamian świetliste efekty kolorystyczne i satynowy mat, trudne do osiągnięcia w innych malarskich technikach. Szuwar bardzo dobrze posługuje się farbą, którą wybrał, wykorzystując możliwości, które ona oferuje.

Ryszard Woźniak

Wybrane wystawy:
2013 - Emocjonalne Rozwiazania Formalne Minimalnych Atrakcji - wystawa malarstwa, Warszawa
No problem - wystawa malarswa, Pracownia 315, Warszawa
2011 - Promocje - 21 ogólnopolski przeglad malarstwa młodych, Galeria Sztuki w Legnicy
Najlepsze dyplomy 2011 - galeria Zielona Brama, Gdansk
Czarny humor i szara rzeczywistosc - wystawa dyplomowa, galeria Salon Akademii, Warszawa
Ceramika uzytkowa - aneks do dyplomu, Galeria Turbo, Warszawa
Mr. Oskar Karaś - wystawa projektu Oskar- mieszkanie prywatne mokotowska 40, Warszawa
2010 - Czarny kwadrat na białym tle. Piłka jest okragła, a bramki sa dwie - wystawa malarstwa, galeria 3678 w budynku ZPAP, Warszawa
2010 Aukcja Sztuki Młodych- Galeria Senatorska, Warszawa
Die hunie kosmonauten - galeria Syf, Warszawa
Indywidualna wystawa rysunków na wydziale Malarstwa A.S.P. Warszawa
2009 - Nigdzie czyli gdzie? - wystawa zbiorowa rysunku, galeria Aspekt, Warszawa
Wernix - wystawa malarstwa i fotograi, Nowy Teatr, Warszawa
Modzelewski + studenci - wystawa malarstwa, galeria Kierat, Szczecin



bwaaspmkidn