KATALOG

Justyna Respondek-Muc

Urodzona w 1985 roku. W 2010 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na Wydziale Artystycznym. Brała udział w licznych plenerach malarskich, warsztatach artystycznych oraz kilkudziesięciu wystawach zbiorowych.

Justyna Respondek pracę dyplomową na katowickiej ASP obroniła z wyróżnieniem w lipcu 2010 roku, po czym odbyła roczny staż asystencki w prowadzonej przeze mnie Pracowni Malarstwa. Obraz dla niej to otwarty system - kłącze, które za sprawą indywidualnego odbioru może rodzić się cały czas na nowo, posiadać wiele znaczeń, treści w zależności od emocji, nastawienia, wyobraźni, preferencji widza. Tematem jej obrazów jest postać ludzka, której forma w miarę upływu czasu staje się coraz bardziej syntetyczna i ukryta pod warstwą bieli (światła). Człowiek wychodzący bądź cofający się w głąb płótna, balansuje na granicy pomiędzy prawdą wzrokową a wyobrażeniem autorki. Kształt postaci jest pretekstem do poszukiwania nowych śladów, do eksperymentów z formą, przestrzenią. Postacie są nacechowane ruchem wewnętrznym albo zatrzymane w ruchu migawkowym. Monochromatyzm prac jest konsekwencją tendencji do uproszczenia przedstawienia. Zastosowanie lakieru, odbijającego przestrzeń przed obrazem, wprowadza w malarstwo światło rzeczywiste. Zastosowanie bieli jest dla niej czynnością rytualną, która świadczy o „zakończeniu” – uporządkowaniu wszystkich elementów kompozycji. Biel jest punktem początkowym oraz ostatecznym obrazu. Biel sprawia wrażenie niedokończenia, pozostawia miejsce; otwiera obraz na przestrzeń dookoła.
Tradycyjne malarstwo zestawia z obrazem cyfrowym, ingerującym w „skończony” produkt. Zastosowanie animacji, wprowadza w tworzone artefakty ruch rzeczywisty oraz element czasu. Projekcja nie ma początku ani końca, obraz tradycyjny i cyfrowy wzajemnie przenikają się i uzupełniają. Materialny obraz jest, ale i staje się. Wprowadzenie do obrazu rzeczywistego ruchu wywołuje zaskoczenie i zaciekawienie u widza. Złudzenie, iluzję ma wywołać także kształtowanie kompozycji za pomocą światła rzeczywistego, czy światła pochodzącego z projektora czasem ustawionego za obrazem, wywołującego „witrażowe efekty”. Światło umożliwia proces widzenia, jest tworzywem fotografii, a w przypadku działań Justyny Respondek ujawnia poszczególne warstwy obrazu, czyli pozwala przez chwilę zobaczyć to, co zwykle bywa skrywane. W przypadku projekcji bazującej na reprodukcji obrazu tworzy nienamacalny obraz, powidok dopełniający warstwę malarską. Wprowadzenie w obręb obrazu zjawisk pozornie sprzecznych ze stałością malowidła, odwołuje do traktowania twórczości jako procesu.
Obrazy, wobec których nie stosuje dodatkowych, komputerowych manipulacji, układa w cykle, z podobnym skutkiem: nie finalny rezultat w postaci pojedynczego dzieła, ale jego pozycja w cyklu zwraca uwagę na priorytety malarki: twórczość to proces, a rola konkretnego obrazu, to coś na kształt aktora w spektaklu teatralnym.
Znamienną cechą tej pracy artystycznej są transgresje; przekraczanie granic psychologicznych, warsztatowych i interdyscyplinarnych.
W tych działaniach uwidacznia się (1) element estetyczny, zgodnie z którym obraz powinien wywołać u odbiorcy swoiste przeżycie estetyczne (2) element komunikacyjny, gdyż poprzez swoje działania nie tyle porozumiewa się z odbiorcą, co daje mu wielość dróg do interpretacji obrazu, a także poprzez niedopowiedzenia malarskie pozwala na współtworzenie kompozycji w jego wyobraźni (3) element metafizyczny – pobudzający uczucia widza oraz (4) element terapeutyczno - kompensacyjny, polegający na oczyszczeniu emocji, dostarczeniu chwilowej ucieczki od rzeczywistości i intensyfikacji przeżyć. W tym dziele Justyna Respondek wydaje się dość odosobniona, więc na wskroś oryginalna.

Kazimierz Cieślik

Wybrane wystawy:
2000 i 2001 - wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Festiwalu Rysowania w Zabrzu, Muzeum Miejskie w Zabrzu (wyróżnienie)
2004 - wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Festiwalu Rysowania w Zabrzu, GCK, Katowice (Grand Prix )
2005 - XVII Ogólnopolskie Biennale Rysunku i Malarstwa Uczniów średnich Szkół Plastycznych w Bielsku- Białej, BWA Bielsko - Biała (wyróżnienie w dziedzinie malarstwa)
2005 - Artystyczny indeks Hestii, Ergo Hestia, Sopot (wyróżnienie)
2008 - Międzynarodowe warsztaty artystyczne – Galeria Rynek, Jarosław
2008 - Ogólnopolski plener malarski, Galeria Hortar, Tarnów
2008/2009 - Figurama (przegląd rysunku figuratywnego Studentów Wyższych Uczelni Artystycznych, Katowice, Bratysława, Ostrawa, Znojmo, Plzen, Brno, Mainz, Praga.
2009 - wystawa malarstwa studentów pracowni K. Cieślika, Muzeum Miejskie w Siemianowicach Śląskich
2010 - wystawa indywidualna, Galeria 2 światy, Kraków
2010 - wystawa studentów Wydziału Artystycznego ASP w Katowicach w Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach
2010 - wystawa studentów Wydziału Artystycznego ASP w Instytucie Sztuki cieszyńskiej Filii Uniwersytetu Śląskiego
2010 - wystawa podyplomowa prac studentów ASP w Rondzie Sztuki
2010 - 20.OPMM Promocje 2010, Galeria Sztuki w Legnicy
2010 - IV Ogólnopolski Konkurs na Obraz dla Młodych Malarzy im. Mariana Michalika Triennale Malarstwa, Galeria Sztuki w Częstochowie
2010/2011 - Pracownia malarstwa- skansen, poligon czy samo sedno sztuki? Wystawa jubileuszowa Pracowni Malarstwa prof. K. Cieślika; Galeria Jana Siuty – Kraków; galeria Cafe Silesia – Zabrze; Galeria Socato – Wrocław)
2011 - Obszary rysunku. Katowice - Poznań, Rondo Sztuki, Katowice
2012 - Jubileusz 15-lecia Liceum Plastycznego w Zabrzu; Dom Muzyki i Tańca w Zabrzu.



bwaaspmkidn