Natalia Bażowska
2007-2012 Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach,
pracownia : Andrzej Tobis
dyplom z wyróżnieniem, obrona w formie wystawy CSW Kronika Bytom
2010 „ Ocena emocji wywołanych przekazem wizualnym u osób cierpiących na depresję" obrona doktoratu
2006-2010 Studia doktoranckie SUM, katedra i klinika psychiatrii
badania dotyczące wpływu przekazów wizualnych,
1999-2005 Śląski Uniwersytet Medyczny
Natalia Bażowska w pracach malarskich, instalacjach i obiektach eksploruje psychologiczne związki zachodzące między ożywionymi elementami natury. W tak kreowanym świecie reprezentacje człowieka, zwierząt i roślin są równie istotne, a artysta podkreśla ich wzajemne zależności. Wydaje się, że odrzuciła jednoznacznie antropocentryzm, na rzecz fascynacji tajemniczymi prawami rządzącymi naturą. Poświęciła się obserwacji i analizom, które charakteryzuje wykorzystanie na równi wniosków wynikających z percepcji zmysłowej jak i procesów myślowych.
W pracach malarskich ujawnia substancjalną naturę elementów rzeczywistości. Ludzie, zwierzęta i rośliny zamieniają się w abstrakcyjną magmę. Zatracając kulturową osobowość, współtworzą niepokojącą, ale fascynującą i wciągającą otchłań (np. Spotkanie, 2011, Dialog II, 2011). Cywilizacyjne piętno jest jednak nadal ujawnione. W pracach artystki można odnaleźć inteligentną grę z historią sztuki i nawiązanie do dawnych motywów ikonograficznych. Praca Kontrola wydaje się nawiązywać do kompozycji Anatomii doktora Tulpa Rembrandta, z kolei Rogacze to układ starożytnych Trzech Gracji itd.
Natalia Bażowska gromadząc wiedzę na drodze empirycznej analizy rzeczywistości i krytycznego nastawienia do tradycji, eksperymentuje w poszukiwaniu nowych jakości świata przedstawionego. Jedna z ostatnich prac artystki – Mleczne zęby z 2013 roku to obiekty przypominające dzikie zwierzęta wykonane z fragmentów kości i skór. Przedziwne fantastyczne mastodonty ujawniły intencję ingerencji artystki w struktury natury.
Rozwinięcie zaobserwowanych koncepcji odnajduję w instalacjach i pracach, które przekraczają ramy dwuwymiarowego obrazu. W nich zapewne artystka odkrywa pełnię możliwości wyrazu i ukazuje swoją intrygującą i nieszablonową wyobraźnię. W szczególności w pamięci pozostaje monumentalne Rodzisko, instalacja zaprezentowana w 2012 roku. Inspiracją dla pracy jest budowa fizjonomiczna łożyska. Powstała wyłożona czerwonym materiałem jama, w której można się zanurzyć, percypować dotykiem miękkie, permanentne substancje, ostatecznie odczuć błogi, bezpieczny, oderwany od rzeczywistości stan. Poszukiwanie podobnego doświadczenia bezpieczeństwa i uwolnienia myśli od zewnętrznych zagrożeń ewokuje również film Głębokie zanurzenie.
Jakby szamańska postawa artystki wydaje się, że wynika nie tyle z obserwacji i prób zrozumienia otaczającej ją rzeczywistości, co może przede wszystkim z wiedzy medycznej i jej dodatkowego wykształcenia. Artystka, poza ukończonymi studiami artystycznymi w zakresie malarstwa na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, jest autorką dysertacji z zakresu psychiatrii zatytułowanej Ocena emocji wywołanych przekazem wizualnym u osób cierpiących na depresję, obronionej na Sląskim Uniwersytecie Medycznym w 2010 r.
Krzysztof Siatka
Natalia Bażowska jest artystką dojrzałą, mimo że swój dyplom obroniła zaledwie rok temu (w pracowni Artura Tobisa, w 2012 roku). Świadczą o tym liczne nagrody jakie ma już na swoim koncie (Artystyczna Podróż Hestii, I Nagroda Przeglądu Nowej Sztuki „Świeża krew”, Nagroda Kolekcjonerów w konkursie „Nowy obraz/Nowe spojrzenie”).
Co jest takiego frapującego w twórczości malarskiej Bażowskiej? Artystkę interesuje człowiek, jednak nie tyle w kontekście prezentowania jego zewnętrznej formy, ale analizowania stanów wewnętrznych, stanów emocjonalnych. Bażowska traktuje figurę ludzką szkicowo, jako znak. Stwarza to wrażenie pewnej nieporadności, czy też naiwności jej malarstwa. Jednocześnie tak przywołany znak staje się miejscem bytowania abstrakcyjnych form malarskich, ciągnących się i mieszających plam barwnych, przypominających niekiedy dekoracyjny efekt barokowej marmoryzacji, które wypełniają kontur sylwetki ludzkiej, części ciała lub wykraczają poza nie rozlewając się w całym obrazie. Odnajdziemy tu także wyraźnie zaakcentowaną pracę pędzla budującą poszczególne formy: postaci, ale też elementy tła. Poprzez to obrazy nabierają spójności. I tu dochodzimy do drugiego wymiaru jej malarstwa – integralności płótna. Ekspresyjność form stwarza pokusę porzucenia obrazu i przejścia do rozważań na płaszczyźnie psychologicznej lub psychoanalitycznej. Malarska integralność obrazu oparta na powracającym w różnych partiach obrazu dukcie pędzla czy też harmonicznych zestawach barwnych ruch ten hamuje, zmuszając do powrotu do płaszczyzny obrazu. Nieustanego konfrontowania tego co myślimy o obrazie z tym, co w widzimy.
Malarskie zainteresowania podparte są także badaniami par excellance naukowymi – Bażowska odbyła studia doktoranckie z zakresu psychiatrii. Nie jest to tylko barwny fakt biograficzny, ale potwierdzenie zainteresowań rozmaitymi stanami psychicznymi osoby ludzkiej, których ekwiwalentów malarskich poszukuje artystka.
Piotr Bernatowicz
Wystawy indywidualne:
2013 „Stan Przepływu" Galeria Socato, Wrocław
2012 „Rodzisko", CSW Kronika, Bytom
2011 „Pokój do rozmowy ze zwierzętami", „Rondo Sztuki", Katowice
2010 „Rezonans morficzny", „Galeria Lamelli", Śródmiejski Ośrodek Kultury, Kraków 2008 „Powrót do Edenu", Galeria KANA Art-Manufaktura Sztuki Młodych, Sosnowiec 2007 Teatr Witkacy, Zakopane
Wybrane wystawy zbiorowe:
2013 „Mleczne Zęby", BWA Katowice
2011 „GrenzOnger", Marke.6, Neuen Museum, Weimar, Niemcy 2011 „Wilk bardzo zły", Galeria Nova, Kraków
2011 „Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie", Galeria Kronika, Bytom 2011 Udział w programie kulturalnym Polskiej Prezydencji UE 2011, akcja w przestrzeni miejskiej (Katowice)
2010 „Replikantki", BWA Katowice
Nagrody i stypendia:
2013 „Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie", Nagroda Artystyczna UAP; Nagroda Kolekcjonerów 2012 BMW Transformy, program stypendialny BMW Group Polska i Bęc Zmiany 2011 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2011 I nagroda Przeglądu Młodej Sztuki "Świeża krew", "Socato", Wrocław
2011 Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego, projekt: "Rodzisko"
2011 Artystyczna Podróż Hestii, główna wygrana
Publikacje:
2013 „Pozwalam sobie być sobą" , wywiad, Arteon
2012 „Historie zbudowane z emocji", prace i rozmowy z wybranymi artystami, 10 lat artystycznej Podróży Hestii, katalog, wywiady: Bogna Świątkowska
2011 „Ktokolwiek widział ktokolwiek wie", Ultramaryna, autor: Łukasz Białkowski 2011 „Sztuka wygrała z medycyną", Gazeta Wyborcza, wywiad: Ewa Niewiadomska 2011 „Pozytywka", radio Katowice, wywiad: Ewa Niewiadomska,
2010 „O Twórczości", ArtPapier, wywiad: Agnieszka Kwiecień
2010 „Wrażliwość bez płci" Wprost, autor: Robert Mazurek
2010 „Replikantki", rozmowy z artystami, katalog wystawy „Replikantki", BWA Katowice 2008 „Obrazy wprost z Edenu", Gazeta Wyborcza, autor: Anna Witek
2007 „Akademia 2007+" , ASP Katowice, publikacja konferencji Akademia 2007+