KATALOG

Kornel Janczy

ur. w 1984 r. Mieszka i pracuje w Limanowej

Kornel Janczy w swojej twórczości, którą należy postrzegać w ramach tradycji sztuki postkonceptualnej, posługuje się inspiracją odnalezioną w atlasach geograficznych. Fascynują go abstrakcyjne struktury, które zostały wymyślone dla określania ukształtowania powierzchni geograficznej, formy naturalnie ukształtowane przez naturę, które ostatecznie zostały precyzyjnie odnotowane przez geografów i kartografów. Wydaje się, że w tym zainteresowaniu należy dopatrywać się fascynacji przełożenia form natury na język notatki i dokumentacji wypracowany przez człowieka. Takie podejście obserwujemy na przykładzie rysunków równoległych linii poziomicowych (Góry, 2011), czy punktowych kompozycji naśladujących strukturę zaludnienia terenu (Ludzie, 2011). Podobnie w fotografiach pejzaży dostrzega abstrakcyjne gry form, które uzupełnia (Atlas, 2009-2010). Z kolei w kompozycjach, które wynikają wprost z inspiracji atlasem ale tym razem politycznym, pojawiają się kształty granic (Granice, 2011), zarysy nieistniejących państw (Państwa, 2011). Projekty ujawniają abstrakcyjny potencjał kształtów wyjściowych, jednak niemożliwa jest do oderwania od nich polityczna, ustanowiona przez człowieka i determinowana zawirowaniami dziejowymi historia.
Artysta podejmuje próbę igraszki, ośmieszenia, obnażenia, czy wręcz krytyki podziałów wytworzonych przez kolejne stulecia. W rysunkach wykonanych na fotografiach dopisuje cyniczne komunikaty takie jak Lepsi od nas, lub po drugiej stronie granicy Gorsi od Was (Geo, 2011). Kiedy indziej na zaoranym polu artysta wbija drogowskaz, czy tez tablicę informacyjną z napisem Antypody (Znaki, 2012). Intryguje go nie tyle przestrzeń co i gra z czasem. Wyciął na pniu drzewa komunikat z przyszłości Tu będę (2013).
Ostatnie prace artysty z roku 2013 są przykładem trafnej i dowcipnej percepcji tradycji sztuki minimalistycznej, w której znikoma ilość wykorzystanych środków ekspresji współgra ze znakomitym wyczuciem przestrzeni ekspozycyjnej. Wspomniane właściwości mają prace Trawa, Lotto Machine czy Corner. Szczególnie w pamięci pozostaje jednak trawestacja romantycznego pejzażu malarskiego wykonana w kompozycji złożonej z mąki pszennej i czerwonej kuli, a zatytułowanej Słońce za górami (2013).


Krzysztof Siatka

Edukacja:
2005 - 2010 - ASP w Krakowie, wydział Malarstwa
2009 - Akademie de Bildende Kunste, Monachium

Wystawy solowe:
2012 - Niepolska - Galeria Sztuki Współczesnej BWA Sokół, Nowy Sącz
2011 - Głębokie Pole - Galeria Nova, Kraków


Wystawy zbiorowe:
2012 - „Verbrecher und Dekorateure”, Gabriele Senn Galerie, Wiedeń
2012 - „Je abstrakter die Kunst wird, desto mehr wird sie Kunst”, Bestregarts gallery, Frankfurt
2011 - „Kinderspiele”, Zbiornik kultury, Kraków
2010 - „Salon” Kraków
2009 - „Master and students” Tarnowskie Góry
2009 - „306” Kraków
2009 - „Gegen Uber” ADBK, Monachium
2008 - „half-way point” Otrawrta Pracownia, Kraków
2008 - „poligon project” Ostrowiec Świętokrzyski, Polska



bwaaspmkidn