KATALOG

 Ewa Żuchnik 

Urodzona w 1986 r. W latach 2007- 2012 studia na wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. E.Gepperta we Wrocławiu. Dyplom  z malarstwa zrealizowany w 2012 roku pod kierunkiem prof. Piotra Błażejewskiego i as. Anny Kołodziejczyk. Tytuł pracy dyplomowej: „Dwa kolory". Aneks do dyplomu w pracowni  Multimediów pod kierunkiem prof. Pawła Jarodzkiego.

Przepływy koloru.  Ewa Żuchnik

Twórczość Ewy Żuchnik, mimo że skoncentrowana jest na  malarstwie, przybiera często charakter instalacji, a nawet rzeźbiarskiego obiektu, zbudowanego z gęstych warstw farby i kaskadowych nacieków. Malarska struktura przelewa się na różnego rodzaju przedmioty, pochłaniając i zacierając ich kształty. W tym sensie, główny fetysz malarstwa, obraz wyeksponowany na ścianie galerii, schodzi na drugi plan stanowiąc raczej rodzaj lustrzanego odbicia pozostałych obiektów, będących częścią  instalacji.

Sugestywność przekazu malarstwa Żuchnik opiera się na w paradoksie - potencjalny minimalizm obrazu wynikający z użycia wyłącznie dwóch barw, zostaje natychmiast wyeliminowany na skutek nad wyraz ekspresyjnego wykorzystania kontrastu zachodzącego między czernią i bielą. 

Malarstwo Ewy Żuchnik dedykowane abstrakcji, formalnie zbliża się do ekspresji, ale także do fotorealizmu, przypominając laboratoryjny obraz występujących w przyrodzie tkanek. Ten aspekt wskazuje na powiązania z malarstwem iluzjonistycznym i podobnie jak ono, także prace Żuchnik oferują formalną intrygę, która ma zwodzić zmysły i pozostawiać w stanie rozbudzonej ciekawości.

Istotą malarskich  poszukiwań artystki jest wielowymiarowość. Jak sama deklaruje, pociąga ją abstrakcja kreowana w procesie swobodnego przepływu energii przez opracowywany obiekt. Wykorzystując przypadek, który jest nieodłączną częścią metodyki jej pracy, doprowadza finalnie do zmaterializowania wyobrażonego wcześniej, estetycznego pragnienia.

Spektakularne formy powstają na kanwie plastyczności emalii rozlanej na płaszczyźnie przezroczystej folii. Artystka formuje i rozciąga poszczególne plamy, najczęściej zresztą bez użycia pędzla, tak by wszelkie krzywizny, zacieki i meandry spływającej farby zachowały odpowiednie proporcje względem celowo niezagospodarowanej, transparentnej powierzchni.

Tak stworzona, wyostrzona materia, miewa cechy zarówno subtelnej, organicznej substancji, która osadza się w przestrzeni ledwie dostrzegalną powłoką, jak i wulkanicznej lawy, nieodwracalnie zastygającej gęstą pokrywą na trasie swojego przepływu. 

Prace Żuchnik wywołują wrażenie ruchu, płaszczyzny obrazów, zamalowanych półkul i przedmiotów wytwarzają wibracje, dodatkowo chłoną i odbijają światło, oddając refleksy i tworząc kolejne powidoki. 

Ta skrajnie otwarta konwencja komponowania, wymagająca ogromnej czujności w celu uniknięcia pułapki nadmiernej widowiskowości, została opanowana przez Żuchnik do perfekcji. Ujawnia się to także w procesie aranżowania autorskich pokazów, w którym częściej dochodzi do odejmowania i wycofywania obiektów niż do epatowania ich przesytem.

 Anna Kołodziejczyk

 

Wybrane wystawy zbiorowe i indywidualne:
2013 r. - Metamorfozy,  Mieszkanie Gepperta, Wrocław
2012 r. - Podstawowe funkcje życiowe, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
2012 r. - Świeża krew, wystawa konkursowa, galeria Socato, Wrocław
2012 r. - Wystawa dyplomowa, BWA Awangarda, Wrocław
2012 r. - Wystawa finałowa konkursu APH 2012, Ergo Arena, Sopot
2012 r. -  Z magmy, CK Agora, Wrocław
2012 r. - Woliery, I edycja, Muzeum Współczesne Wrocław
2011 r. - indywidualna wystawa malarstwa, Galeria Małgosia, Wrocław
2011 r. - Longing for Tesla, Czarny Neseser, BWA Design, Wrocław
2011 r. - House of Change, willa rodziny Dzieduszyckich, Wrocław
2011 r. - I Biennale Młodego Wrocławia, Galeria Impart, Wrocław
2009 r. - In'n'out, Galeria Emdes, Wrocław

Konkursy:
2012 r. - BMW/ART/TRANSFORMY 2012
2012 r. - Świeża Krew, Galeria Socato
2012 r. - Artystyczna Podróż Hestii 2012
2011 r. - I Biennale Młodego Wrocławia, Galeria Impart



bwaaspmkidn