INFO



ORGANIZATORZY
KURATORZY GENERALNI
JURY KONKURSU
KURATORZY NOMINUJ?CY
MIEJSCA PREZENTACJI
MALARSTWO! PR?D ZMIENNY (ZA?O?ENIA 8. KONKURSU IM. E. GEPPERTA)
INFORMACJE OGÓLNE O KONKURSIE IM. E. GEPPERTA


ORGANIZATORZY


Akademia Sztuk Pi?knych we Wroc?awiu
50-156 Wroc?aw, Plac Polski 3/4
tel. (071) 343 80 31
www.asp.wroc.pl, info@asp.wroc.pl
Rektor: prof. Jacek Szewczyk


BWA Wroc?aw - Galerie Sztuki Wspó?czesnej
50-149 Wroc?aw, ul. Wita Stwosza 32,
tel. (071) 790 25 82, fax. (071) 790 25 90
www.bwa.wroc.pl, info@bwa.wroc.pl
Dyrektor: Marek Pucha?a

Projekt zrealizowano dzi?ki wsparciu finansowemu
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego www.mkidn.gov.pl
oraz Urz?du Miasta Wroc?awia www.wroclaw.pl


KURATORZY GENERALNI

Patrycja Sikora, Piotr Stasiowski, Wojciech Pukocz


JURY KONKURSU

Sebastian Cichocki
Pawe? Jarodzki
Janusz Jaroszewski
Przemys?aw Pintal
Adam Szymczyk
Magdalena Ujma
Joanna Zieli?ska

KURATORZY NOMINUJ?CY

Sarmen Beglarian
Przemys?aw J?drowski
Cezary Klimaszewski
Tomasz Kozak
Tomasz Malec
Dominik Kury?ek
Jaros?aw Lubiak
Adriana Prodeus
Katarzyna Roj
Ewa Ma?gorzata Tatar
Monika Weychert Waluszko
Kamila Wielebska


MIEJSCA PREZENTACJI





10.10 - 25.11.2007
BWA Wroc?aw - Galerie Sztuki Wspó?czesnej
Galeria Awangarda, ul. Wita Stwosza 32, 50-149 Wroc?aw





10.01 - 17.02.2008
Miejska Galeria Sztuki
O?rodek Propagandy Sztuki
90-009 ?ód?, ul. Sienkiewicza 44
tel. (042) 674 10 59, fax. (042) 676 03 85
www.miejskagaleria.lodz.pl, sekretariat@mgslodz.internetdsl.pl
Dyrektor: El?bieta Fuchs




28.02 - 13.04.2008
Galeria Miejska bwa
85-006 Bydgoszcz, ul. Gda?ska 20
tel. (052) 339 30 50, fax. (052) 339 30 60
www.galeriabwa.bydgoszcz.pl, bwa@galeriabwa.bydgoszcz.pl
Dyrektor: Wac?aw Kuczma

projekt strony www: Two?ywo


MALARSTWO! PR?D ZMIENNY (ZA?O?ENIA 8. KONKURSU IM. E. GEPPERTA)

Tym razem nie pytamy, czy malarstwo ma jeszcze si?? przebicia w sztuce zdominowanej przez najró?niejsze – przechodz?ce p?ynnie jedne w drugie – techniki oraz media. Poniewa? wiemy, ?e ma i nie mo?na mówi? o jakimkolwiek kryzysie tej dziedziny. Tradycyjny blejtram jest uprzywilejowany na równi z innymi artystycznymi no?nikami idei – procesem (? jakim???), instalacj?, sztuk? interaktywn?, wideo czy ró?nego rodzaju events. A jednak – powiedzmy wprost – nie ma dzi? ?adnych malarskich tendencji, które pozwala?yby skupi? uwag? na okre?lonym zespole ?rodków formalnych czy tre?ciowych, wyró?niaj?cych malarstwo pierwszego dziesi?ciolecia XXI wieku. Nie ma malarskiego, okre?lonego zgrabnym przymiotnikiem pr?du. Nie ma manifestu pokoleniowego, ??cz?cego twórców w grup? maj?c? wspóln? ide?. I chocia? pojawiaj? si? kolejni, ?wietni malarze, swym talentem rozbijaj?cy dotychczasowe umowne antymalarskie status quo, to maj? oni bardzo indywidualne podej?cie do p?ótna. Ka?dy z nich wyznacza now? jako?? sztuki. Staramy si? unikn?? przyklejania do obrazów zblazowanej i nachalnej nalepki z napisem „m?oda sztuka", która mia?aby zast?pi? wspólny mianownik wchodz?cego na scen? pokolenia, a która nic nie znaczy w ?rodowisku tak pe?nym ró?norodno?ci i indywidualno?ci. Zamiast tej nalepki przyklejamy inn? – „?wie?o malowane". Dlaczego? Gdy? liczymy na ?wie?o?? spojrzenia, zró?nicowanie przekazu oraz wyj?cie poza malarstwo w malarstwie, poza metamalarstwo. P?ótno, które jest twórcy dane, zosta?o ju? na tyle przepracowane, ?e sw? struktur? przypomina semantyczny palimpsest. Tym bardziej kusz?ce wydaje si? zignorowanie formalnej hybrydy i odarcie jej z zalegaj?cych, sp?kanych przemalówek kolejnych znacze?, by na porz?dnie zagruntowanym p?ótnie wreszcie zaj?? si?... malarstwem.

Czy kolejni, zaprezentowani na wystawie sekunduj?cej 8. Konkursowi im. Eugeniusza Gepperta malarze b?d? w stanie oprze? si? pokusie zastosowania ironicznego skeczu w swych pracach? Czy ich przekaz wyjdzie poza komentuj?cy sam siebie rebus?

Od pocz?tku, czyli od 1989 roku, Konkurs im. Eugeniusza Gepperta by? polem do?wiadczalnym wielu ?cieraj?cych si? ze sob? pomys?ów na malarstwo. Z zaskakuj?c? intuicj? wy?awia? najwa?niejsze problemy nurtuj?ce m?odych twórców. Wystarczy spojrze? na spisy artystów bior?cych udzia? w poprzednich edycjach wystawy, by przekona? si?, ?e wybory kuratorów by?y niezwykle celne w swych prognozach dla sztuki polskiej na najbli?sze lata. Doskonale znani dzi? twórcy, tacy jak: Zbigniew Rogalski, Grzegorz Sztwiertnia, Marzena Nowak, Laura Pawela czy grupa Two?ywo, to tylko niektórzy spo?ród uczestnicz?cych w poprzednich edycjach konkursu. Zaprezentowano ich w momencie, gdy stawiali pierwsze kroki na krajowej i mi?dzynarodowej scenie sztuki.

Jednocze?nie, obserwuj?c kolejne wystawy towarzysz?ce konkursowi, byli?my ?wiadkami zmian w podej?ciu do malarstwa, wynikaj?cych z ró?nych sposobów pojmowania tej dziedziny sztuki. Wybitna twórczo?? artystyczna i dzia?alno?? akademicka Eugeniusza Gepperta, duchowego patrona konkursu, nierozerwalnie kojarzona jest z tradycyjnym malarstwem. Mimo to niemal?e na ka?dej wystawie pojawia?y si? prace, które odstawa?y od tradycyjnego obrazu zamkni?tego w dwóch wymiarach i poddawa?y dyskusji zakres tematyczny pokazu oraz formalne ograniczenia prac zg?aszanych do konkursu. W tym jest si?a i no?no?? jednego z najstarszych artystycznych konkursów w Polsce, który cho? odnosi si? do tradycji, to jednak nie odcina si? od innych przejawów malarstwa w jego szerszym rozumieniu, stawiaj?c przes?anki tre?ciowe ponad sztywno okre?lone wymogi formalne.

Niespodziank? tegorocznej edycji jest zaproszenie do wspó?pracy w wyborze i skonstruowaniu trudnej do zgeneralizowania Krajowej Wystawy Malarstwa kuratorów, którzy pokoleniowo s? bli?si wybieranym artystom i podobnie jak oni wchodz? dopiero na scen? sztuki. Zd??yli jednak ju? zaznaczy? swoj? pozycj? oraz wykaza? si? intuicj? w pomys?ach wystawienniczych. Jednocze?nie maj? wci?? tyle entuzjazmu i potrzeby poznawania swojego ?rodowiska, ?e zachowali ?wie?o?? spojrzenia na to, si?? rzeczy, tradycyjne medium. W ten sposób, oprócz kalejdoskopu ciekawych twórców, proponujemy równie? przegl?d zainteresowa? kuratorów oraz krytyków, coraz odwa?niej akcentuj?cych swoje uczestnictwo we wspó?czesnej sztuce.

Czy zdob?d? si? na ciekawe, oryginalne propozycje? Czy wyci?gn? wnioski z w?asnych obserwacji akademickich ?rodowisk? I w jaki sposób tego dokonaj?? W chwili o?ywionej w Polsce dyskusji na temat znaczenia kuratora w kszta?towaniu obrazu sztuki, oddajemy obosieczn? bro? ostatecznej decyzji tym, którzy wci?? zmagaj? si? z okre?leniem swojej roli w nim. Zobaczymy, czy ich wybór potwierdzi nasze przypuszczenie, ?e malarstwo jest dzisiaj pr?dem zmiennym?


INFORMACJE OGÓLNE O KONKURSIE IM. E. GEPPERTA

Idea Konkursu im. Eugeniusza Gepperta oraz towarzysz?cej mu cyklicznej prezentacji dorobku malarskiego m?odych twórców powsta?a w 1989 roku z inicjatywy pedagogów PWSSP i krytyków wroc?awskich przy wspó?udziale ?ony Eugeniusza Gepperta, Hanny Krzetuskiej.

G?ównym jego celem jest promocja malarstwa, niedostrzeganego jedynie jako tradycyjne medium, ale daj?cego wci?? szerokie spektrum mo?liwo?ci dla m?odych artystów. Wystawa, ograniczaj?ca si? pocz?tkowo do promocji miejscowego ?rodowiska, wkrótce nabra?a charakteru ogólnopolskiego.
Studenci, b?d? absolwenci wydzia?ów artystycznych z ca?ego kraju s? wybierani przez zespó? specjalnie zaproszonych do konkursu kuratorów nominuj?cych. Organizatorzy staraj? si?, by podczas kolejnej edycji byli to inni kuratorzy, maj?cy szerokie spojrzenie na specyfik? ?rodowisk malarskich ró?nych regionów Polski. Do tej pory byli to mi?dzy innymi: Hanna Wróblewska, ?ukasz Gorczyca, Grzegorz Dziamski, Magdalena Ujma.
Ostateczny werdykt Konkursu nale?y do jury, w którego sk?ad wchodz? najbardziej presti?owi kuratorzy, krytycy i arty?ci, z kraju i zagranicy. Warto wspomnie?, ?e w jury zasiadali poprzednio Anda Rottenberg, Bo?ena Kowalska, Piotr Piotrowski, Anna Maria Potocka.

W ten sposób Konkurs ma niezwyk?? si?? opiniotwórcz? i jest jednym z najwa?niejszych przegl?dów nowych tre?ci w sztuce polskiej. Tutaj sw? karier? zaczynali i byli nagradzani tacy arty?ci jak: Grzegorz Sztwiertnia, Wilhelm Sasnal, grupa Two?ywo, Agata Bogacka, Mariola Przyjemska, Zbigniew Rogalski, Marzena Nowak, a w ostatniej edycji Olga Lewicka i Laura Pawela.

Po raz pierwszy wystawa konkursowa zostanie zaprezentowana poza Wroc?awiem – w ?odzi oraz w Bydgoszczy. Mamy nadziej?, ?e rozmach imprezy nada jej w przysz?o?ci rang? mi?dzynarodow?. Obecna, ósma ju? wystawa, po??czona z siódmym Konkursem nosi znamienny podtytu? "Malarstwo! Pr?d zmienny", sugeruj?cy wielo?? i niejednoznaczno?? odczyta? zawieraj?cych si? we wspó?czesnym poj?ciu malarstwa.

Regulamin VII Krajowej Wystawy Malarstwa M?odych oraz VIII Konkursu Im. Eugeniusza Gepperta

1. Niniejszy regulamin zawiera ogólne zasady na jakich odbywa si? VIII edycja Konkursu im. Eugeniusza Gepperta (zwanym dalej Konkursem) i towarzysz?ca mu VII Krajowa Wystawa Malarstwa M?odych pt.: „Malarstwo: pr?d zmienny” (zwana dalej Wystaw?), organizowane wspólnie przez Akademi? Sztuk Pi?knych we Wroc?awiu i BWA Wroc?aw - Galerie Sztuki Wspó?czesnej.
Kuratorami generalnymi s?: z ramienia ASP we Wroc?awiu - Wojciech Pukocz, z ramienia BWA Wroc?aw - Patrycja Sikora i Piotr Stasiowski.

2. Konkurs ma charakter zamkni?ty. Wyboru konkursowych prac dokonaj? zaproszeni przez kuratorów generalnych kuratorzy nominuj?cy reprezentuj?cy wa?niejsze krajowe o?rodki artystyczne. Ka?dy z kuratorów nominuj?cych zg?asza do konkursu trzech wytypowanych przez siebie artystów malarzy. Ka?dy z uczestników reprezentowany mo?e by? przez trzy prace. Termin nadsy?ania zg?osze? w formie fotografii lub elektronicznej dokumentacji wybranych do ekspozycji prac, pokrywa si? z przes?aniem materia?ów do katalogu (okre?lonym w punkcie 9) i do up?ywa 1 czerwca 2007 roku.

3. Uczestnikami konkursu mog? by? polscy arty?ci malarze pod warunkiem nie uko?czenia 30 roku ?ycia i nie brania udzia?u w poprzednich jego edycjach.

4. Wybór kuratorów nominuj?cych jest autonomiczny i nie podlega innym ograniczeniom, ni? wynikaj?cym z niniejszego regulaminu oraz ograniczeniom techniczno-wystawienniczym (o dopuszczeniu do pokazu prac szczególnie du?ych decyduje kurator generalny wystawy z ramienia ASP – Wojciech Pukocz).

5. Konkursowi towarzyszy wystawa prac bior?cych udzia? w konkursie. VII Krajowa Wystawa Malarstwa M?odych odb?dzie si? w terminie od 12 pa?dziernika 2007 do 25 listopada 2007 r. w galerii BWA Awangarda we Wroc?awiu przy ul. Wita Stwosza 32.

6. Nagrody, w tym Grand Prix konkursu, nagrod? im. Eugeniusza Gepperta przyznaje Jury zaproszone przez kuratorów generalnych. Werdykt Jury zostanie og?oszony podczas uroczystego otwarcia wystawy w dniu 12.10.2007 roku.

8. Prace nale?y sk?ada? od 02 do 05 pa?dziernika 2007 w Galerii BWA Awangarda przy ul. Wita Stwosza 32 we Wroc?awiu, lub w miejscu i terminie wyznaczonym przez kuratorów nominuj?cych z poszczególnych o?rodków. Termin odbioru prac spoza Wroc?awia (najpó?niej do 05 pa?dziernika 2007) i ich transportu do Galerii Awangarda b?dzie indywidualnie ustalany przez organizatorów konkursu.

9. Wystawie towarzyszy katalog. Termin nadsy?ania do BWA Wroc?aw materia?u katalogowego (jedna reprodukcja ka?dej pracy w formie tradycyjnej lub elektronicznej w jako?ci do druku, szczegó?owy opis techniki wykonania i dat? powstania pracy, nota biograficzna i telefon kontaktowy, b?d? adres e-mail) up?ywa 1 czerwca 2007 r. Przesy?aj?c materia? do publikacji waz z Kart? Zg?oszeniow?, uczestnik stwierdza, ?e posiada autorskie prawa maj?tkowe do prezentowanego dzie?a i przenosi je na organizatorów w zakresie niezb?dnym do publikacji w katalogu wystawy oraz jej promocji w mediach, w tym na stronie internetowej organizatorów, oraz wyra?a zgod? na przetwarzanie i przekazywanie danych osobowych zawartych w nocie biograficznej w wy?ej wymienionym zakresie.

10. Uczestnik konkursu zgadza si? na ekspozycj? swoich prac w ramach VII Krajowej Wystawy Malarstwa M?odych w przypadku, gdy organizator ustali przeniesienie Wystawy po prezentacji we Wroc?awiu do innych o?rodków w Polsce lub za granic?. Prace zostan? zwrócone uczestnikom konkursu najpó?niej do 31 maja 2008 roku, w ustalonych miejscach na terenie Polski. W przypadku konieczno?ci przesuni?cia tego terminu, która wynika? mo?e ze zmiany harmonogramu poszczególnych prezentacji, warunki uczestnictwa w wystawach przekraczaj?cych ww. dat? b?d? negocjowane indywidualnie z uczestnikami.
Jednocze?nie organizator zastrzega sobie prawo do modyfikacji kszta?tu ekspozycji przy jej kolejnych prezentacjach, zgodnie z mo?liwo?ciami ekspozycyjnymi instytucji przyjmuj?cej wystaw?. Do 12 pa?dziernika 2007 r. uczestnicy otrzymaj? od organizatora informacj? o wszystkich planowanych miejscach ekspozycji i ich terminach.

Wroc?aw, dnia 15.12.2006