1.
Czym jest /może być/ malarstwo w dobie reprodukcji technologicznej
pocz. XXIw. pokazuje instalacja Laury Paweli pt. FASTER.
Wytwórca zmuszony do zwiększania wydajności produkuje w rezultacie
"niezaładowane" obrazy, puste płótna z charakterystycznym znakiem /x/
nieładującego się pliku graficznego na stronie internetowej.
Brak obrazu staje się obrazem. Obrazem systemu.
2.
"Tableau Vivant" Olgi Lewickiej to z kolei, przewrotna, erudycyjna gra
z konwencją sięgającą XVIII wiecznych przedstawień słynnych dzieł
malarskich, próba odwrócenia związku przyczynowo-skutkowego i próba nadania
malarstwu nowej energii poprzez formę instalacji/environment, akcji i gestu
samego artysty stanowiącego tu główny element, punkt odniesienia zdarzenia
i obrazu.
3.
Trzy abstrakcyjne prace "Bez Tytułu" Piotra Skiby to wyraz zaufania
do materii malarskiej, obraz tkwiącej w niej siły gestu podporządkowanego
dyscyplinie kompozycji i formy. Niezniszczalna energia malarskiego obrazu.
Mariusz Jodko
|