Obraz i Podobieństwo
Andrzej Wasilewski (1975); dyplom: na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu 2000; wystawy indywidualne: 2005 kurz, Mini Galeria Dom Muz, Toruń/ 2005 jamoje, Galeria Krytyków POKAZ, Warszawa/ 2004 fałszowanie przedmiotów sztuki, Galeria nad Wisłą, Toruń/ 2003 zapuszkowanie, obiekty, instalacja, Galeria Krytyków POKAZ, Warszawa/ 2003 anomalia meteoropatyczne, Wieża Ciśnień, Bydgoszcz/ 2003 nic, obiekty i instalacje, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń/ 2002 czerń, malarstwo, Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego, Płock/ 1998 malarstwo, galeria ZPAP Na Piętrze, Toruń; wystawy zbiorowe: 2005 Rozpoznanie - demontaż doświadczeń, Galeria Arsenał, Poznań, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała/ 2005 Supermarket Sztuki V/1 "toleruj mnie", Warszawa/ 2004, 1 Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Wschód – Zachód – Północ - Południe, W poszukiwaniu wertykalnego horyzontu, Galeria Szyb Wilson, Katowice/ 2003 sUB/human/lives/culture/SCAPES, KEIN BESTANDTEIL SEIN, Berlin/ 2003 Bielska Jesień, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała/ 2001 II Triennale z Martwą Naturą, BWA, Sieradz, BWA Bydgoszcz, BWA Wałbrzych/ 2001 „I Ogólnopolski Konkurs dla Młodych Malarzy im. Mariana Michalika", Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa/ 2000 Autograf 3, Państwowa Galeria Sztuki Wozownia, Toruń/ 1996 Autograf 2, Pałaac Eskenów, Toruń/ 1999-2000 I Międzynarodowy Konkurs Rysunku, Muzeum Architektury, Wrocław; nagrody: 2004 nagroda krytyków Galerii Pokaz (wraz z Jerzym Kaliną); 2001 wyróżnienie oraz medal im. Tymona Niesiołowskiego za najlepszy dyplom artystyczny Wydziału Sztuk Pięknych UMK 2000, Toruń
   


Obraz i Podobieństwo
 <-- powrót
 
Andrzej Wasilewski

projekt OBRAZ i PODOBIEŃSTWO

W skład wchodzą 2 elementy: TRANSFUZJA oraz OBRAZ. Pod nazwą TRANSUZJA kryje się mobilne urządzenie wielofunkcyjne, złożone z wielu elementów. Spis funkcji:
1. odtwarzanie obrazu wideo
2. odtwarzanie sygnału dźwiękowego
3. badanie częstotliwość różnorakiego sygnału (funkcja oscyloskopu) przedstawiane na ekranie w formie wykresu
4. dzięki zastosowaniu fotokomórek, reagowanie na potencjalnego odbiorcę/obserwatora (przełącza źródła wyświetlanych obrazów)
5. generowanie uproszczonego efektu Dopplera (dzięki zsynchronizowanemu przełączaniu poszczególnych odbiorników-źródeł dźwięku)
6. przepompowywanie różnorakich płynów (w tym wypadku farb: reprezentujących kolory podstawowe i pochodne)

TRANSFUZJĘ można wykorzystywać do pobudzania refleksji nad celowością i przydatnością jej samej, a co za tym idzie umiejscowienia jej, jako konkretnego "produktu" w przestrzeni samodzielnej, rządzącej się swoimi prawami, odległymi od konstruującego/twórcy. W tym wypadku jest pomocna do: realizacji kolejnego zamierzenia próbującego traktować o procesach dziejących się poza "obrazem" - rywalizacji, traktowaniu wytworu jako towaru uczestniczącego w procesie autopromocji , budowania swojego wizerunku. Granice pomiędzy przedmiotem działania, a sprawcą bardzo mocno się pozacierały, często on sam staje się przedmiotem i punktem dojścia. Ukierunkowanie na siebie jest wartością samą w sobie. A to znieść już trudno... W poszczególnych monitorach TV wyświetlane będą 2 obrazy: jeden "ukryty", uruchamiany fotokomórką w chwili, kiedy widz/uczestnik podejdzie do obiektu - obraz jego samego (przechwycony minikamerą przemysłową zamontowaną tak aby odpowiednio uchwycić jego twarz) oraz drugi będący zapisem wideo-dokumentującym proces powstawania-wymalowywania pomieszczenia ekspozycji słowem OBRAZ rozbitym na kolory podstawowe i pochodne. Ta sama farba (barwy podstawowe i pochodne) będzie się przelewać przez pojemniki, wbudowane przed monitorami TV zachowując się jak „barwne filtry”. Alchemia powstawania rzekomo unikalnego obrazu przepuszczona przez urządzenia sama ulega desakralizacji - jej cechy charakterystyczne rozmywają się, tracą swoja wyrazistość, ostrość, unifikują się tak jak reprodukcja obrazu.